Jest wiele osób, które hobbystycznie zajmują się rękodziełem. Z czasem część z nich chciałaby prowadzić sprzedaż komercyjną i wtedy powstaje problem doboru miejsca, gdzie można by sprzedawać rękodzieło.
Zacznijmy jednak od wyjaśnienia, czym jest rękodzieło. Termin ten oznacza różne działania mające na celu ręczne wytworzenie pojedynczych przedmiotów albo niewielkich serii. Są to przedmioty wykonane z olbrzymia starannością i dbałością o każdy detal. Ich wytworzenie zajmuje często bardzo dużo czasu stąd też i wysokie ceny rękodzieła. Poza tym klient płaci za unikalność i oryginalny wygląd. Jest to bardzo ważne w obecnych czasach, gdy na rynku mamy wiele przedmiotów podobnych i często niechlujnie wykończonych. Pochodzą one zwykle z azjatyckiego importu a w tych krajach jak wiadomo liczy się ilość a nie, jakość.
Czym może być rękodzieło?
Do rękodzieła zaliczymy przede wszystkim ręcznie wykonywaną biżuterię, przedmioty powstające z szydełkowania i robienia na drutach a więc czapki, szale, buciki dla dzieci. Dość dużą grupę rękodzielników stanowią osoby zajmujące się zdobieniem techniką decoupage. Poza tym w tej grupie możemy wymienić malarzy, grafików, osoby tworzące sutasz, ręczne zaproszenia ślubne czy rękodzielników tworzących unikalne produkty z pomocą maszyny do szycia.
Gdzie sprzedać swoje rękodzieła?
Rękodzieło można sprzedawać stacjonarnie albo w Internecie. Warto wiec szukać małych galerii czy sklepów ze starociami i tam próbować wstawiać swoje prace. W wielu miejscach w Polsce organizowane są także cykliczne targi rękodzielnictwa i tam można rozstawiać swoje stanowiska. Podobnie jest na jarmarkach przedświątecznych czy imprezach typu dożynki oraz dni miast. Oczywiście można także spróbować sprzedaży we własnym sklepie, jednak to udaje się nielicznym, bo koszty utrzymania sklepu stacjonarnego są zwykle wyższe od początkowych zysków rękodzielnika.
Dużo więcej możliwości sprzedaży rękodzieła daje nam Internet. Tutaj istnieją specjalne galerie dedykowane właśnie rękodzielnikom, gdzie obsługa bardzo pilnuje, aby nie trafiały tam przedmioty z rynku komercyjnego. Do najlepszych internetowych galerii rękodzieła nie jest jednak łatwo się dostać. W zgłoszenia trzeba przesłać zdjęcia kilku prac i napisać coś o sobie. Bardzo często trzeba próbować po kilka razy bo rękodzielnik spotyka się z odmową. Na szczęście takich galerii jest bardzo dużo i nieustannie powstają kolejne. Oprócz tego w Internecie własnoręcznie zrobione przedmioty można promować poprzez bloga, portale społecznościowe czy strony takie jak Zszywka albo Pinterest. Oprócz tego są jeszcze portale ogłoszeniowe i grupy dyskusyjne.
Jak widać możliwości sprzedaży rękodzieła jest całkiem dużo jednak początki nie są łatwe. Każdy rękodzielnik musi najpierw wyrobić sobie pozycję i zdobyć grono lojalnych klientów.